-
Partager cette page
Christophe Dansac
Coordonnées
- Adresse
- Département Carrières Sociales porte E46A IUT Toulouse II Figeac Avenue de Nayrac 46100 Figeac
- Tél
- 05 65 50 30 67
- Fax
- 05 65 50 30 61
- christophe.dansac@univ-tlse2.fr
Thèmes de recherche
Activités / CV
Articles dans des revues à comité de lecture
● Alamargot, D., Lambert, E., Thebault, C., & Dansac, C. (2007). Text Composition by Deaf and Hearing Middle-School Students: The Role of Working Memory. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 20(4), 333-360.
● Alamargot, D., Chesnet, D., Dansac, C., & Ros, C. (2006). Eye and Pen : A new device for studying reading during writing (English). Behavior research methods, 38(2), 287-299.
● Passerault, J.M., Alamargot, D., Dansac, C. & Lambert, E. (1996). La production écrite : approche de la psychologie cognitive. Revue de Psychologie de l'Education. 1 (2), 173-192.
Thèse
● Dansac, C. (1999). De la structuration des connaissances référentielles à celle du texte : une étude du processus d'organisation dans la production de textes descriptifs. Thèse de Doctorat, Université de Poitiers. 319 p.
Chapitres d'ouvrage
● Alamargot, D., Dansac, C., Chesnet, D., & Fayol, M. (2007). Parallel processing before and after pauses: A combined analysis of graphomotor and eye movements during procedural text production. In M. Torrance, L. van Waes, D. Galbraith, M. Torrance, L. van Waes, D. Galbraith (Eds.) , Writing and cognition: Research and applications (pp. 13-29). New York, NY US: Elsevier Science.
● Alamargot, D., Dansac, C., Ros, C. & *Chuy, M. (2005). Rédiger un texte procédural à partir de sources : relations entre l’empan de mémoire de travail et l’activité oculaire du scripteur. In D. Alamargot, P. Terrier, & J.M. Cellier, J.M. Production, compréhension et usages des écrits techniques au travail. Toulouse. Octarès.
● Dansac, C. & Alamargot, D. (1999). Accessing referential information during text composition : when and why ? In M. Torrance & D. Galbraith (Eds). Knowing what to write : Cognitive processes in the generation, selection and development of ideas during text production. Amsterdam. Amsterdam University Press. pp. 79-97.
Création, développement, valorisation
● Alamargot, D. & Dansac, C. (2005). PenView : un logiciel d’enregistrement et de masquage de l’écriture manuscrite. Valorisation CNRS 64423/PenView. Agence de Protection des Programmes – APP n° IDDN.FR.001.160020.000.S.P.2005.000.20900.
Conférences internationales
● Alamargot, D., Dansac, C., Ros, C & Chesnet, D. (2004). What do they think of when they pause ? Relations between memory span and ocular activity during writing. [abstract] In L. Allal & G. Dolz (Eds.), Proceedings of the Writing2004 Conference [CD-rom]. Genève : Adcoms Productions.
● Dansac, C., Baron, G.-L., Bruillard, E. (2000). - Pupils'representations of ICT : a Preliminary study in six European countries. - In : D. Benzie, D. PASSEY Don (Eds.). Proceedings of conference on educational uses of information and communication technologies : IFIP, 16th World computer congress 2000, Beijing, China, 21-25 august 2000. - Pékin (Chine) : Publishing House of Electronics Industry (PHEI).
● Dansac, C. (1998). Text structure in written descriptions: what develops with writing expertise. In M.F. Crete & E. Espéret (Eds.) Proceedings of the SIG Writing conference ‘Writing and Learning to write at the dawn of the 21st century’. Poitiers : MSHS.
● Dansac, C., & Passerault, J.-M. (1998). Disrupting central executive or phonological loop: Effects on the writing process and on the writing product. In M.F. Crete & E. Espéret (Eds.) Proceedings of the SIG Writing conference ‘Writing and Learning to write at the dawn of the 21st century’. Poitiers : MSHS.
● Dansac, C., & Passerault, J.-M. (1996). Effects of re-reading suppression on the temporal parameters in text production. European Writing Conferences, October, 23-26, Barcelona (Spain).
Rapports de projets de recherche
● Baron, G.-L., Bruillard, E., Dansac, C. (1999). Deliverable A01 - January '99 Representations, models and modelling; implications in educational strategies and learning process: bibliographical synthesis. - Heraklion (Grèce) : European Commission's Educational Multimedia Task Force. - 165 p.
●Baron, G.-L., Bruillard, E., Dansac, C., & Harrari, M. (1999). Modélisation conceptuelle initiale [language : English]. Educational Multimedia Task Force, projet MM 1045, Consortium REPRESENTATION.
Recensions et autres travaux
● Dansac, C. (2010). Compte rendu de lecture de "Josette Magne, Quelle place pour les filles en prévention spécialisée ? L’Harmattan, 2010". Agora Débats/Jeunesse, n°56, pp. 123-125.
● Dansac, C. (2008). L’évaluation: fatalité, nécessité, ou opportunité ? Regards théoriques croisés sur la l’évaluation dans la gouvernance. Rencontres de Figeac sur l'évaluation et le travail social. Mars 2008. - Figeac (France)
● Dansac, C. (2007). Signez là pour participer ! On s’implique, ou on est engagé ? Rencontres de Figeac - Les démarches participatives en animation. Juin 2007. - Figeac (France)